Klantenservice

De antwoorden op veelgestelde vragen hebben we hieronder verzameld. Staat jouw vraag er niet tussen of kom je er niet uit?
Stuur dan een bericht naar klantenservice@parkncharge.nl

Bij storing Park&Charge laadpaal
Bel +31(0)888075700 (24/7 bereikbaar)

Bij storing EVnetNL by Park&Charge laadpaal
Bel +31(0)800-3522365 (24/7 bereikbaar)

Laden voor je bedrijf

Hoeveel laadpalen plaatsen jullie?

Bij Park&Charge kun je terecht voor laadpalen ongeacht het aantal laadpalen dat jouw organisatie nodig heeft. Het maakt niet uit of dit er 1, 10, 100 of 1000 zijn, Park&Charge helpt je organisatie verder!

Hoeveel laadpunten heeft jullie laadpaal?

De laadpalen waar Park&Charge mee werkt hebben twee laadpunten. Zo halen we het maximale uit een laadvoorziening! Uiteraard is maatwerk mogelijk als de situatie daarom vraagt maar onze standaard uitvoering is een laadpaal met twee laadpunten. 

Ik wil een laadpaal op mijn werk, hoe werkt dit bij Park&Charge?

Wij plaatsen laadpalen door heel Nederland en afhankelijk van de specifieke situatie bepalen wij samen met de aanvrager wat de beste oplossing is. Wij ontzorgen van A- tot Z zodat je als ondernemer kunt doen waar je goed in bent, ondernemen. Lees meer over laden bij een bedrijf.

Kan mijn installatie het wel aan?

Het is belangrijk dat de laadpalen geen problemen veroorzaken op de installatie van het gebouw/complex. Wij brengen samen met de aanvrager in kaart welke mogelijkheden de eigen installatie biedt om laadpalen toe te voegen en om hoeveel laadpalen het dan maximaal kan gaan. Mocht er helemaal geen ruimte zijn dan kunnen wij kijken of we een eigen aansluiting kunnen aanvragen. Wij hebben goede, directe lijnen met aannemers en netbeheerders die ons hierbij helpen en van advies voorzien. In alle gevallen werken wij dus aan een oplossing die passend is op de installatie die wij aantreffen. 

Voor hoe lang blijven de laadpalen staan?

Wij sluiten contracten voor minimaal 10 jaar, dat is ook de economische levensduur van de laadpaal. Na 10 jaar is de laadpaal afgeschreven en kan gekeken worden of de paal kan blijven staan. 

Hoe regelt Park&Charge het (benodigde) onderhoud aan de laadpaal/palen?

Bij Park&Charge leveren wij onze laadpalen standaard af met een vijf jarige onderhoudsovereenkomst. Door de laadpaal jaarlijks te laten onderhouden door een specialist hoef je je geen zorgen te maken over storingen en defecten. Het onderhoud beleggen wij bij hiervoor gecertificeerde en gespecialiseerde partijen. 

Wat kost het om een laadpaal op mijn werk te krijgen?

Omdat iedere situatie anders is kan het moeilijk zijn om een standaard prijs voor te rekenen. Bij Park&Charge wordt je volledig ontzorgt tegen een eerlijke prijs. Benieuwd naar de situatie op jouw werk? Vul ons aanvraagformulier in en ontvang een vrijblijvende prijsopgave.

Wie regelt de installatie van de laadpaal?

Park&Charge verzorgt de installatie van laadpalen. Wij besteden dit uit aan een aannemer en werken samen met diverse aannemers door het hele land. Park&Charge ontzorgt jouw organisatie daarmee volledig. Wij proberen voor omwonenden overlast door werkprocessen tot een minimum te beperken en dragen zorg voor een nette oplevering van de parkeervakken. 

Hoe kom ik aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij.  Een overzicht hiervan, inclusief alle tarieven, is te vinden op de website laadpastop10.nl. Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden.

Hoe snel kan ik bij Park&Charge laden?

De laadsnelheid van jouw laadpalen hangt samen met de gekozen laadpaal, de  aansluiting op het net, de laadsnelheid en het type en aantal EV’s dat tegelijkertijd laadt. Bij Park&Charge streven we naar de meest ideale laadsnelheid.

Kan elk merk, PHEV laden bij een Park&Charge laadpaal?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan ik met mijn laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Kan ik ook laden zonder laadpas?

Dat is mogelijk. Op onze tarieven pagina is een knop opgenomen voor ad hoc betaling. Dat is een betaling zonder laadpas. De knop is een link naar de app van TAP Electric. Je kunt de app gebruiken zonder een abonnement af te sluiten of je aan te melden. TAP Electric rekent in dat geval 10% opslag op de kosten van de laadsessie. Die opslag rekent TAP Electric om de transactiekosten van de betaling (creditcardkosten, kosten Ideal, etc.) te dekken. Als je wel een abonnement afsluit is mogelijk een lagere opslag van toepassing. Op www.tapelectric.app vind je meer informatie.

Wie betaalt de stroom die geladen wordt?

De laadpaal wordt aangesloten op de beschikbare stroomaansluiting van de aanvrager en de geladen kWh’s zullen daarom in de eerste instantie worden voorgeschoten op de energierekening van de organisatie. Onze laadpalen worden gemonitord in een backoffice systeem waar wij kunnen zien hoeveel kWh er door de laadpalen is verbruikt. Wij betalen de afgesproken prijs per kWh vervolgens terug aan de eigenaar van de elektriciteitsaansluiting. 

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Wanneer je de laadpaal  via Park&Charge koopt maar zelf de gehele investering doet dan mag je het tarief zelf bepalen. Financiert (geheel of deels) Park&Charge de laadpaal dan zorgen wij ervoor dat de klant altijd ons transparante, scherpe tarief krijgt doorberekend.

Welk bedrag aan stroom per kWh krijg ik gerestitueerd?

Wanneer je zelf investeert in een laadpaal ontvang je het door jou ingestelde kWh-tarief, minus een vooraf afgesproken bijdrage in de beheerkosten. Wanneer Park&Charge de laadpaal financiert gebruiken wij kWh opbrengsten om de laadpaal terug te verdienen.

Wie betaalt de laadpaal en installatie hiervan?

Dat hangt af van de manier waarop je de laadpalen bij Park&Charge afneemt. Wanneer je ervoor kiest om de laadpalen te kopen dan zitten de laadpaal en de installatie beiden opgenomen in onze offerte. Wanneer je Park&Charge de laadpalen laat financieren dan draagt Park&Charge de kosten voor de laadpalen en de installatie.  

De laadpaal werkt niet, en nu?

Als een laadpunt niet werkt, lossen wij dit meestal al op vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren.

Wat gebeurt er bij een storing of vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze backoffice die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Lukt dit niet, dan streven we ernaar om binnen 48 uur een monteur langs te sturen. In situaties waar de stekker vastzit in de laadpaal wordt er door ons storingsteam een geschatte wachttijd gecommuniceerd zodat de afweging gemaakt kan worden om te wachten tot de laadkabel losgekoppeld is.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, maak er dan melding van. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen.  

Laden in je gemeente

Hoe bepalen jullie de strategische plekken voor de laadpalen?

In samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven is een methode ontwikkeld voor het berekenen van de verwachte behoefte aan openbare laadpalen in een gemeente. Park&Charge gebruikt deze verwachting voor het realiseren van een netwerk van laadpalen.

Deze verwachting baseren wij op basis van een analyse van verschillende databronnen en een GIS (Geografisch Informatie Systeem) analyse. Zo kijken wij bijvoorbeeld naar samenstelling van een wijk, het huidige aantal aanwezige laadpalen (en het gebruik daarvan) en aanwezigheid van voldoende elektriciteitskabels.  Op basis van deze analyse doen we een aantal locatievoorstellen voor laadpalen, op plaatsen in jouw gemeente waar de grootste behoefte is aan oplaadpunten. Daarnaast kijken we naar de locaties waar jouw gemeente graag een openbare laadpaal gerealiseerd ziet om bijvoorbeeld maatschappelijke redenen of het faciliteren van deelauto’s. Graag komen wij vrijblijvend langs om onze werkwijze toe te lichten. 

Hoe bepalen jullie de strategische plekken voor de laadpalen?

In samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven is een methode ontwikkeld voor het berekenen van de verwachte behoefte aan openbare laadpalen in een gemeente. Park&Charge gebruikt deze verwachting voor het realiseren van een netwerk van laadpalen.

Deze verwachting baseren wij op basis van een analyse van verschillende databronnen en een GIS (Geografisch Informatie Systeem) analyse. Zo kijken wij bijvoorbeeld naar samenstelling van een wijk, het huidige aantal aanwezige laadpalen (en het gebruik daarvan) en aanwezigheid van voldoende elektriciteitskabels.  Op basis van deze analyse doen we een aantal locatievoorstellen voor laadpalen, op plaatsen in jouw gemeente waar de grootste behoefte is aan oplaadpunten. Daarnaast kijken we naar de locaties waar jouw gemeente graag een openbare laadpaal gerealiseerd ziet om bijvoorbeeld maatschappelijke redenen of het faciliteren van deelauto’s. Graag komen wij vrijblijvend langs om onze werkwijze toe te lichten. 

Hoeveel laadpalen plaatsen jullie per locatie?

Park&Charge plaatst het liefst minimaal 2 laadpalen met op iedere laadpaal 2 laadpunten (dus 4 laadpunten in totaal). Dit om de belasting op het elektriciteitsnet te beperken en elektrisch rijden te stimuleren door voldoende laadpunten aan te bieden. Ook bundelen we hiermee de laadvoorzieningen wat de druk op de openbare ruimte ten goede komt.  Wanneer het door infrastructuur of regelgeving niet mogelijk is om 2 laadpalen te plaatsen, plaatst Park&Charge natuurlijk ook graag een enkele paal. Wanneer we zien we dat de laadpunten van bestaande palen een goede bezetting hebben, dan gaan we met de gemeente in overleg om laadpalen bij te plaatsen om op die manier de groeiende vraag naar laden te blijven faciliteren.

Hoeveel laadpunten heeft jullie laadpaal?

Onze laadpalen hebben altijd 2 laadpunten. Standaard plaatsen wij een hoofdpaal die gemakkelijk kan worden uitgebreid met een of meerdere hulp-laadpalen. In totaal kan het laadplein tot 8 laadpunten worden uitgebreid.

Hoeveel parkeervakken moeten wij reserveren?

Idealiter worden er bij plaatsing van 2 laadpalen vier parkeervakken gereserveerd voor een laadplein. Omdat het mogelijk niet wenselijk is om onnodig vier gereserveerde parkeervakken te laten leegstaan stellen wij in sommige gevallen voor dat we na realisatie eerst twee parkeervakken reserveren om bij voldoende bezetting de andere twee parkeervakken te reserveren. Dit doen we vaak op plekken waar er sprake is van een hoge parkeerdruk

Voor hoe lang blijven de laadpalen staan?

Voor laadpalen die door Park&Charge zijn gerealiseerd sluiten wij met een gemeente een contract af voor minimaal 10 jaar.

Wie regelt de installatie?

Park&Charge verzorgt de installatie van laadpalen. Wij besteden dit uit aan een aannemer en werken samen met diverse aannemers door het hele land. Je hebt dus verder geen omkijken naar de installatie. Wij proberen overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken en dragen zorg voor een nette oplevering van de parkeervakken. Ons doel is om een gemeente te ontzorgen, maar wel op de hoogte te houden. Afhankelijk van gemaakte afspraken plaats of de gemeente of Park&Charge de bijbehorende bebording en zorgt voor passende belijning. 

Wij willen een laadpaal/laadpalen in onze gemeente, hoe werkt dit bij jullie?

Park&Charge werkt samen met gemeenten die het open markt model hanteren. Als uw gemeente dit model heeft of overweegt komen wij graag in contact. Wij sluiten dan een overeenkomst waarin we noodzakelijke zaken met elkaar regelen en gaan dan aan de slag. Wij leveren de juiste teksten en linkjes aan voor de (gemeentelijke) website waar inwoners vervolgens hun aanvraag kunnen doen. Samen met de gemeentelijke organisatie richten wij een volledig geautomatiseerd proces in om aanvragen die binnenkomen vervolgens af te handelen en te realiseren. 

Hoe komen bewoners aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij.  Een overzicht hiervan, inclussief alle tarieven, is te vinden op de website laadpastop10.nl. Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden.

Hoe snel kan ik bij Park&Charge laden?

Park&Charge biedt 2 typen laadpunten aan met een bijpassend tarief. Er zijn Smooth laadpunten en Power laadpunten. Welke laadsnelheid van toepassing is zie je gemakkelijk met behulp van de stickers op de laadpaal.

Laad je je auto ’s nachts of tijdens je werkdag op, of heeft je elektrische auto een 1-fase lader? Gebruik dan een van de Smooth-laadpunten. Een Smooth-laadpunt levert een minimaal vermogen van 2,8 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast, dan is er een vermogen tot wel 5,7 kW beschikbaar.

Elk laadplein in de openbare ruimte is voorzien van ten minste één Power-laadpunt, geschikt voor auto’s met een 3-fase (krachtstroom) laadmogelijkheid. Wanneer je auto de mogelijkheid heeft om 3- fase te laden kan je via het Power-laadpunt tot wel 17 kW laden. Het kW vermogen dat beschikbaar is, hangt af van het aantal auto’s dat tegelijkertijd laadt. Het Power-laadpunt heeft een gegarandeerd vermogen van 8,6 kW.

Kan iedereen laden bij een Park&Charge laadpaal (elk merk, PHEV en BEV)?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan ik ook laden zonder laadpas?

Dat is mogelijk. Op onze tarieven pagina is een knop opgenomen voor ad hoc betaling. Dat is een betaling zonder laadpas. De knop is een link naar de app van TAP Electric. Je kunt de app gebruiken zonder een abonnement af te sluiten of je aan te melden. TAP Electric rekent in dat geval 10% opslag op de kosten van de laadsessie. Die opslag rekent TAP Electric om de transactiekosten van de betaling (creditcardkosten, kosten Ideal, etc.) te dekken. Als je wel een abonnement afsluit is mogelijk een lagere opslag van toepassing. Op www.tapelectric.app vind je meer informatie.

Kan men met elke laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Hoe voorkomen jullie paalklevers?

Park&Charge rekent een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto te verplaatsen zodra deze volledig opgeladen is (het zogeheten connectietarief). Zo zijn er minder laadpalen nodig en creëren we optimale beschikbaarheid van onze laadpunten. 

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Uitgebreide informatie vind je op onze tarieven pagina.

Wie betaalt de laadpaal en installatie?

Park&Charge plaatst kosteloos laadpalen en verzorgt daarbij ook de volledige installatie. We investeren namelijk in laadpalen op (strategische) plekken waar veel vraag is naar laadmogelijkheden. Met de exploitatie van onze laadpleinen verdienen we de gedane investering terug.

De laadpaal werkt niet. Wat nu?

Als een laadpunt niet werkt, lossen wij dit meestal al op vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen. Sinds juli 2020 zijn de laadpalen van EVnetNL overgenomen door Park&Charge. Park&Charge verzorgt ook voor deze laadpalen het beheer en onderhoud. Als je bij een EVnetNL laadpaal een storing ervaart of melding wil maken van een storing bel dan onze storingsdienst. Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer 0800 3522365. Dit nummer staat ook vermeld op onze laadpalen.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren en alle informatie op de laadpaal goed leesbaar is.

Wat gebeurt er bij storingen en vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze backoffice die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Lukt dit niet, dan streven we ernaar om binnen 48 uur een monteur langs te sturen. In situaties waar de stekker vastzit in de laadpaal wordt er door ons storingsteam een geschatte wachttijd gecommuniceerd zodat de afweging gemaakt kan worden om te wachten tot de laadkabel losgekoppeld is.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, maak er dan melding van. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen. Sinds juli 2020 zijn de laadpalen van EVnetNL overgenomen door Park&Charge. Park&Charge verzorgt ook voor deze laadpalen het beheer en onderhoud. Als je bij een EVnetNL laadpaal een storing ervaart of melding wil maken van een storing bel dan onze storingsdienst. Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer 0800 3522365. Dit nummer staat ook vermeld op onze laadpalen.

Laden in je buurt

Ik heb een eigen oprit, maar ik wil graag een openbare laadpaal in mijn buurt

We adviseren mensen met een eigen parkeergelegenheid om een eigen oplaadpunt te realiseren; thuis opladen is namelijk goedkoper dan aan een openbare laadpaal. Ook staat vaak in het beleid van de gemeente waar je woont dat bewoners met een eigen parkeergelegenheid zelf een oplaadpunt moeten regelen.  Het kan natuurlijk zijn dat je op je eigen oprit geen laadpaal kan of wil realiseren. Overleg dan met de gemeente of indienen alsnog zinvol is. 

Ik heb via de website een openbare laadpaal aangevraagd. Waar kan ik de status checken?

Het realiseren van een laadpunt duurt gemiddeld 6 tot 9 maanden. Wees dus niet verbaasd als er wat tijd zit tussen je aanvraag en het moment dat de laadpaal geplaatst wordt. Via ons aanvraagsysteem ontvang je automatisch mails als er een update is over de plaatsing. 

In mijn buurt staat al een laadpaal, maar deze is vrijwel altijd bezet. Kan ik alsnog een laadpaal aanvragen?

Ja! Als uit onze data blijkt dat de laaddruk in jouw buurt hoger is geworden kan er altijd overlegd worden met de gemeente over het uitbreiden van de laadvoorzieningen. De gemeente heeft in haar beleid vaak een minimale afzet per maand opgenomen, als de bestaande paal daarboven zit kan er in de nabijheid een extra laadpaal worden geplaatst. 

Komt de laadpaal op de plek die ik heb aangevraagd?

Park&Charge houdt rekening met jouw wens, maar baseert de uiteindelijke plaatsing ook op de plaatselijke wet en regelgeving en de elektrische infrastructuur. Ook kijken we de meest optimale plaats voor de buurt en wijk. Wij plaatsen een laadpaal graag zo dat zoveel mogelijk buurtgenoten die elektrisch rijden profijt hebben van de publieke laadpaal. 

Ik ben invalide. Kan ik een laadpaal voor mijn deur krijgen?

Park&Charge wil elektrisch rijden voor iedereen haalbaar maken. Daarom zijn wij voorstander van laadpalen die bereikbaar zijn voor mensen met een beperking. De gemeente heeft uiteindelijk het laatste woord, maar wij zetten ons ervoor in om juist ook laadpalen in de buurt van invalide parkeerplaatsen te realiseren.

Als mijn aanvraag door Park&Charge geaccepteerd is, betekent dat dat er sowieso een laadpaal komt?

Nadat Park&Charge de aanvraag heeft geaccepteerd wordt deze doorgezet naar de gemeente. Deze controleert vervolgens of de aanvraag aan alle wet en regelgeving en het huidige beleid voldoet en geeft omwonenden middels een verkeersbesluit de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de komst van een laadvoorziening. Het is dus mogelijk dat de gemeente een aanvraag afwijst, of een bezwaar wordt toegekend waardoor er geen laadpaal kan komen. Pas als de aanvraag definitief is goedgekeurd door de gemeente en het verkeersbesluit zonder bezwaar is vastgesteld (onherroepelijk) is de komst van de laadpaal zeker. Het is dan niet zo dat de paal er dan automatisch komt te staan. Park&Charge vraagt een netaansluiting aan en regelt een aannemer die de laadpaal plaatst. Zodra de paal is geplaatst en in bedrijf is gesteld ontvangt de aanvrager daarover een bericht. Laden maar! 

Ik wil graag een laadpaal aanvragen voor mijn toekomstige woning in een gemeente waar Park&Charge laadpalen plaatst.

Dat kan! Check hier of wij in de gemeente waar je gaat wonen laadpalen plaatsen. Plaatsen wij palen in de betreffende gemeente: vul hier je gegevens in, dan nemen wij je aanvraag in behandeling.

Welke criteria gebruikt Park&Charge bij het zoeken van een nieuwe laadlocatie?

Bij het selecteren van nieuwe geschikte laadlocaties maken we gebruik van zowel een slimme data-analyse als een locatiespecifiek onderzoek. De slimme data-analyse is uitgevoerd door het adviesbureau OverMorgen en berekent bijvoorbeeld de verwachte behoefte aan laadpalen. Dit berekent OverMorgen op basis van het aantal woningen in een buurt, het aantal woningen zonder eigen parkeergelegenheid, autobezit en de huizenprijs.

Daarnaast voeren we een handmatig locatiespecifiek onderzoek uit per laadlocatie. We kijken hierbij naar het type parkeervak (haaksparkeervakken zijn geschikter dan fileparkeervakken), de afstand tot het laagspanningsnet, of er geen sprake van uitzichthinder is en of er geen bomen in de weg staan. Op basis van de slimme data-analyse en het locatiespecifieke onderzoek komen we tot een locatievoorstel die we bespreken met de gemeente.

Welke criteria gebruikt Park&Charge voordat jullie een paal bijplaatsen?

Park&Charge maakt afspraken met de gemeente over het presteren van door ons geplaatste laadpalen en de gemeente heeft in haar beleid vaak concrete waarden opgenomen. Zien wij dat een laadpaal intensief gebruikt wordt, of krijgen we vanuit bewoners of de gemeente een seintje, dan gaan we over tot het bijplaatsen van een laadpaal.

Realiseert Park&Charge ook openbare snellaadpunten?

Op dit moment realiseert Park&Charge nog geen snellaadpunten. Wij zijn dit aan het verkennen en verwachten begin 2023 hier meer helderheid over te kunnen geven waar we dat wel en niet kunnen doen en onder welke voorwaarden dit gaat/kan gebeuren. 

Er staat hier een laadpaal in storing, kunnen jullie deze repareren?

Als een laadpunt niet werkt, lossen wij dit meestal al op vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen.

Ik heb wel een eigen oprit, maar ik rij zakelijk en ik moet bij openbare laadpalen laden van mijn werkgever. Kan ik een openbare laadpaal aanvragen?

In het beleid van de gemeente waar je woont staat of het dan alsnog mogelijk is om een laadpaal in je buurt aan te vragen. Vaak is dat niet zo. Het kan natuurlijk zijn dat je op je eigen oprit geen laadpaal kan of wil realiseren. Overleg dan met de gemeente of indienen alsnog zinvol is. 

Hoelang duurt het voordat de paal er staat?

De gemiddelde doorlooptijd van aanvraag tot laadpaal is 6 tot 9 maanden. Dit heeft ermee te maken dat er een nauwe samenwerking nodig is tussen partijen als netbeheerders, gemeenten en aannemersbedrijven. Park&Charge werkt iedere dag hard om aanvragen zo efficiënt mogelijk te verwerken en de plaatsing zo snel mogelijk te realiseren.

Waar wordt de laadpaal die ik heb aangevraagd geplaatst?

Park&Charge houdt rekening met jouw wens, maar baseert de uiteindelijke plaatsing ook op de plaatselijke wet en regelgeving en de elektrische infrastructuur. 

Ook kijken we de meest optimale plaats voor de buurt en wijk. Wij plaatsen een laadpaal graag zo dat zoveel mogelijk buurtgenoten die elektrisch rijden profijt hebben van de publieke laadpaal. Wij plaatsen een laadpaal graag zo dat zoveel mogelijk buurtgenoten die elektrisch rijden profijt hebben van de publieke laadpaal. 

Nadat je een aanvraag hebt gedaan ontvang je een bericht dat deze in goede orde is ontvangen, zodra Park&Charge en de gemeente beide akkoord zijn met een locatie krijgt de aanvrager melding waar de laadpaal definitief wordt geplaatst 

Kan ik zelf een locatie kiezen voor een openbare laadpaal?

Park&Charge houdt rekening met jouw wens, maar baseert de uiteindelijke plaatsing ook op de plaatselijke wet en regelgeving en de elektrische infrastructuur. Ook kijken we naar het mede gebruik door jouw buurtgenoten, op die manier kan de publieke laadpaal ook echt optimaal benut worden.

Waarom reserveren we niet direct vier parkeerplekken bij twee laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s?

Idealiter worden er vier parkeervakken gereserveerd voor een laadplein. Omdat het niet wenselijk is om onnodig vier gereserveerde parkeervakken te laten leegstaan stellen wij in sommige gevallen voor dat we na realisatie eerst twee parkeervakken reserveren om bij voldoende bezetting de andere twee parkeervakken te reserveren. Dit doen we vaak op plekken waar er sprake is van een hoge parkeerdruk.

Mijn straat wordt binnenkort ingericht. Kan ik alsnog een openbare laadpaal aanvragen?

Wanneer de straat binnenkort wordt ingericht kun je alvast een aanvraag indienen voor de plaatsing van een laadpaal. Park&Charge schat vervolgens in of de werkzaamheden volgens standaard schema kunnen worden uitgevoerd of dat er beter gewacht kan worden totdat de verbouwing is afgerond. 

Wij hebben twee EV’s. Kunnen we daarom een extra openbare laadpaal aanvragen?

Nee, twee elektrische auto’s wil niet zeggen dat er automatisch een extra laadpaal komt. Wij plaatsen bij voorkeur gelijk twee laadpalen en daarmee realiseren we meteen vier laadpunten. Dat voorziet ruim in het laden van twee elektrische voertuigen. Mochten alle vier de laadpunten vaak bezet zijn dan zullen wij snel kijken naar verdere uitbreiding in de buurt. 

Hoeveel laadpalen plaatst Park&Charge?

Wij plaatsen bij voorkeur altijd 2 laadpalen met op iedere laadpaal 2 laadpunten. Wij spreken dan over een laadplein. In sommige gevallen plaatsen we 1 laadpaal, bijvoorbeeld als de gemeente 2 laadpalen (nog) niet toestaat of er minder laadbehoefte is. Ons laadplein kan makkelijk uitgebreid worden. Overigens reserveren we niet altijd direct alle parkeervakken, dit laten we meegroeien met de toename van het aantal elektrische auto’s. Wij monitoren onze laadpunten voortdurend. Zien we dat de laadpunten bijna continu bezet zijn, dan gaan we met de gemeente in overleg om extra parkeervakken te reserveren of laadpalen bij te plaatsen.

Ik wil een laadpaal in mijn wijk, hoe werkt dit bij Park&Charge?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen laadfaciliteiten in de buurt heeft. Daarom kijken we per gemeente op welke plekken er behoefte is aan een laadpaal of laadplein. Als je een laadpaal in je buurt wilt dan kun je hier het aanvraagformulier invullen.

De behoefte aan openbare laadpalen op de aangevraagde locatie wordt bekeken in een datamodel. We kijken ook naar de aanwezigheid van andere openbare laadpalen en de mogelijkheid om op een eigen oprit te laden. Binnen 5 werkdagen hoort de aanvrager of er behoefte is aan een (extra) openbare laadpaal. Is er behoefte aan een (extra) openbare laadpaal of laadplein? Dan zoeken we op basis van deze informatie, samen met de gemeente, een geschikte locatie.

Wat als ik het er niet mee eens ben dat er een laadpaal worden geplaatst?

De gemeente publiceert een verkeersbesluit met een bezwaartermijn van 6 weken. Het staat een ieder vrij om gemotiveerd een bezwaar in te dienen en met een voorstel te komen voor een betere locatie of aan te geven waarom een laadpaal op de voorgestelde locatie niet passend is.  Een verkeersbesluit word gepubliceerd in de Staatscourant, of je krijgt een mail wanneer je je hebt aangemeld bij www.overheid.nl/overuwbuurt als er geen bezwaren zijn binnengekomen en het verkeersbesluit is definitief mogen wij laadpalen plaatsen. Mocht je alsnog een vraag of klacht hebben dan verwijzen wij je door naar de gemeente.

Wie regelt de installatie?

Wij regelen dat de laadpalen geplaatst en geïnstalleerd worden. Wij besteden dit uit aan een gecertificeerde aannemer. Wij werken samen met diverse aannemers door het hele land. Je hebt hier verder geen omkijken naar en we proberen de overlast tijdens het plaatsen zoveel mogelijk te beperken.

Hoe kom ik aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij.  Een overzicht hiervan, inclussief alle tarieven, is te vinden op de website laadpastop10.nl. Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden.

Hoe snel kan ik bij Park&Charge laden?

Park&Charge biedt 2 typen laadpunten aan met een bijpassend tarief. Er zijn Smooth laadpunten en Power laadpunten. Welke laadsnelheid van toepassing is zie je gemakkelijk met behulp van de stickers op de laadpaal.

Laad je je auto ’s nachts of tijdens je werkdag op, of heeft je elektrische auto een 1-fase lader? Gebruik dan een van de Smooth-laadpunten. Een Smooth-laadpunt levert een minimaal vermogen van 2,8 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast, dan is er een vermogen tot wel 5,7 kW beschikbaar.

Elk laadplein in de openbare ruimte is voorzien van ten minste één Power-laadpunt, geschikt voor auto’s met een 3-fase (krachtstroom) laadmogelijkheid. Wanneer je auto de mogelijkheid heeft om 3- fase te laden kan je via het Power-laadpunt tot wel 17 kW laden. Het kW vermogen dat beschikbaar is, hangt af van het aantal auto’s dat tegelijkertijd laadt. Het Power-laadpunt heeft een gegarandeerd vermogen van 8,6 kW.

Kan iedereen laden bij een Park&Charge laadpaal (elk merk, PHEV en BEV)?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan ik met mijn laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Kan ik ook laden zonder laadpas?

Dat is mogelijk. Op onze tarieven pagina is een knop opgenomen voor ad hoc betaling. Dat is een betaling zonder laadpas. De knop is een link naar de app van TAP Electric. Je kunt de app gebruiken zonder een abonnement af te sluiten of je aan te melden. TAP Electric rekent in dat geval 10% opslag op de kosten van de laadsessie. Die opslag rekent TAP Electric om de transactiekosten van de betaling (creditcardkosten, kosten Ideal, etc.) te dekken. Als je wel een abonnement afsluit is mogelijk een lagere opslag van toepassing. Op www.tapelectric.app vind je meer informatie.

Waarom hanteren jullie een tijdstarief?

Wij rekenen een tijdstarief (zogeheten connectietarief) om gebruikers te stimuleren hun auto te verplaatsen zodra deze volledig opgeladen is.. Zo zijn er minder laadpleinen nodig en creëren we minimale druk op de beschikbare parkeerplekken. Wel zo sociaal voor je buren, toch?

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Uitgebreide informatie vind je op onze tarieven pagina.

Wie betaalt de laadpaal en installatie?

Wij plaatsen kosteloos laadpalen en verzorgen de installatie ervan. Park&Charge investeert namelijk in laadpalen op (strategische) plekken, waar veel vraag is naar laadmogelijkheden. Met de exploitatie van onze laadpleinen verdienen we de gedane investering terug.

De laadpaal werkt niet, en nu?

Als een laadpunt niet werkt, proberen wij dit al op te lossen vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Sinds juli 2020 zijn de laadpalen van EVnetNL overgenomen door Park&Charge. Park&Charge verzorgt ook voor deze laadpalen het beheer en onderhoud. Als je bij een EVnetNL laadpaal een storing ervaart of melding wil maken van een storing bel dan onze storingsdienst. Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer 0800 3522365. Dit nummer staat ook vermeld op onze laadpalen.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren. Dit proberen onze monteurs natuurlijk zo in te plannen dat je er geen last van hebt.

Wat gebeurt er bij een storing of vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze backoffice die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Mocht dit niet lukken, dan streven we ernaar om binnen 48 uur een monteur langs te sturen.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, dan kun je er melding van maken.