Laadplein Oude Veerseweg onderdeel Proeftuin Slimme Laadpleinen

For this page in English Englisch tarifs page

Welkom op de pagina van het project Slimme Laadplein aan de Oude Veerseweg in Middelburg. Dit laadplein is onderdeel van de proeftuin slimme laadpleinen, waarin kennis en ervaring worden opgedaan met slim laden concepten en bi-directioneel laden (vehicle-to-grid). Op deze website vind je daarom, naast algemene informatie over het Slimme Laadplein, ook de onderzoeksvragen van het project en naar verloop van tijd het antwoord op deze vragen.

In samenwerking met en mede mogelijk gemaakt door:

Logo's samenwerking Project no1
Logo's samenwerking Project no2

Achtergrond Proeftuin Slimme laadpleinen

Nederland staat voor een grote veranderopgave in mobiliteit. De ambitie van de Nederlandse regering is dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos zijn. Dit gaat gepaard met een behoefte aan 1,7 miljoen oplaadpunten. Een van de manieren om deze laadbehoefte snel en efficiënt te realiseren is het aanleggen van laadpleinen. Bovendien zorgt de concentratie van laadpunten en auto’s voor mogelijkheden om elektrische auto’s in te zetten als onderdeel van een duurzaam energiesysteem. Het doel van de proeftuin is om door kennisdeling en krachtenbundeling bij te dragen aan een evenwichtig energienetwerk en het opschalen van de laadinfrastructuur in Nederland, waardoor wordt meegeholpen aan het behalen van de klimaatdoelen.

Headerbeeld project Middelburg

Wat maakt dit laadplein slim?

Verschillende laadsnelheden.

Afhankelijk van je verblijfsduur en type elektrische auto kun je kiezen tussen 2 laadsnelheden met bijpassend tarief: Smooth en Power. Smooth laadpunten zijn geschikt wanneer je langer de tijd hebt om je elektrische auto op te laden. Bijvoorbeeld tijdens een werkdag of ’s nachts. Power laadpunten zijn geschikt voor auto’s die 3 fase kunnen laden met een kortere verblijfstijd. De elektrische rijder kan door de juiste laadsnelheid te kiezen goedkoper laden en we belasten het elektriciteitsnet niet onnodig.

Slim laadplein - Laad snelheden
Slim laadplein - connectie tarief

Connectietarief

Er is schaarste aan laadpalen en om de beschikbaarheid te vergroten hanteren we een connectietarief. Hiermee stimuleren wij elektrische rijders om de laadpaal niet onnodig bezet te houden. Wanneer je sociaal laadt betaal je minder.

Social Charging

We gebruiken ook software om de beschikbaarheid van onze laadpalen te vergroten. Met de Social Charging app kan je jezelf in de wachtrij plaatsen en chatten met andere gebruikers om bijvoorbeeld van parkeerplaats te ruilen. Download de gratis app in de appstore (iOS/Android)

Download in de App StoreOntdek het op Google Play
Slim laadplein - Social Charging
Slim laadplein - Load Balancing

Load balancing

De laadpalen verdelen het aanwezige vermogen zo efficiënt mogelijk tussen de verschillende ladende voertuigen. Daarom laad je bij openbare laadpalen sneller wanneer er minder auto’s laden.  Daarbij wordt ook rekening gehouden met het laadvermogen van de elektrische auto en of deze op 1 of 3 fasen kan laden.

Toekomstige toepassingen van slim laden

Bi-directioneel laden

Onze laadpalen zijn voorbereid op bi-directioneel laden, ook wel Vehicle-to-grid (V2G) genoemd. Dat betekent dat, wanneer de elektrische auto dit ook kan, de auto niet alleen energie van het elektriciteitsnet af kan nemen maar ook energie  terug kan leveren. Op die manier kunnen elektrische auto’s onderdeel worden van een duurzaam energiesysteem. Een auto kan in de tijd dat die stil staat overschotten van duurzaam opgewekte energie opslaan, die weer gebruikt kan worden op momenten dat er onvoldoende duurzame energie beschikbaar is.

Toekomstige toepassingen - Bi-directional laden

Slimmer laden

Met slimme algoritmes kunnen de laadsnelheid en het startmoment van de laadsessie worden aangepast. Zo kan er sneller worden geladen wanneer er meer goedkope en groene energie beschikbaar is.. Als er weinig goedkope en groene energie beschikbaar is, wordt er langzamer of zelfs niet geladen. Waarbij natuurlijk voorop staat dat de accu voldoende gevuld is voor een ongeplande autorit. Dit zorgt voor een extra besparing op de CO2 uitstoot, ontziet het elektriciteitsnet en is voordeliger.

Toekomstige toepassingen - Slimmer laden

Onderzoeksvragen Slimme laadplein Middelburg

  1. Wat is het effect van het heffen van een tijdstarief op de beschikbaarheid van deze laadpunten in Middelburg?
  2. Welk effect heeft de toepassing van software (Social Charging) op de beschikbaarheid van de laadpalen en hoe ervaren elektrische rijders deze toepassing?
  3. Wat is de impact van het laadplein op het net en op welke manieren kan V2G worden toegepast om het elektriciteitsnet te ontlasten?
  4. Wat is de impact van piekbelasting van het laadplein in de zomer en hoe kan de exploitant in samenwerking met de gemeente het beste tegemoetkomen aan deze (tijdelijke) laadbehoefte?

Start typing and press Enter to search