FAQ over een laadpaal bij jou in de buurt

Antwoorden op veel gestelde vragen over PARKnCHARGE laadpalen en het aanvragen van een openbare laadpaal

Hoe werkt het plaatsen van een openbare PARKnCHARGE laadpaal?

Hoeveel laadpalen plaatst PARKnCHARGE?

Wij plaatsen bij voorkeur altijd 2 laadpalen met op iedere laadpaal 2 laadpunten. Wij spreken dan over een laadplein. In sommige gevallen plaatsen we 1 laadpaal, bijvoorbeeld als de gemeente 2 laadpalen (nog) niet toestaat of er onvoldoende laadbehoefte is. Ons laadplein kan makkelijk uitgebreid worden. Overigens reserveren we niet altijd direct alle parkeervakken, dit laten we meegroeien met de toename van het aantal elektrische auto’s. Wij monitoren onze laadpunten voortdurend. Zien we dat de laadpunten bijna continu bezet zijn, dan gaan we met de gemeente in overleg om extra parkeervakken te reserveren of laadpalen bij te plaatsen.

Ik wil een laadpaal in mijn wijk, hoe werkt dit bij PARKnCHARGE?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen laadfaciliteiten in de buurt heeft. Daarom kijken we per gemeente op welke plekken er behoefte is aan een laadpaal of laadplein. Als je een laadpaal in je buurt wilt dan kun je (HIER) het aanvraagformulier invullen.

De behoefte aan openbare laadpalen op de aangevraagde locatie wordt bekeken in een datamodel. We kijken ook naar de aanwezigheid van andere openbare laadpalen en de mogelijkheid om op een eigen oprit te laden. Binnen 5 werkdagen hoort de aanvrager of er behoefte is aan een (extra) openbare laadpaal. Is er behoefte aan een (extra) openbare laadpaal of laadplein? Dan zoeken we op basis van deze informatie, samen met de gemeente, een geschikte locatie.

Wat als ik het er niet mee eens ben dat er een laadpaal worden geplaatst?

De gemeente publiceert een verkeersbesluit met een bezwaartermijn van 6 weken. Een verkeersbesluit word gepubliceerd in de Staatscourant, of je krijgt een mail wanneer je je hebt aangemeld bij www.overheid.nl/overuwbuurt als er geen bezwaren zijn binnengekomen en het verkeersbesluit is definitief mogen wij laadpalen plaatsen. Mocht je alsnog een vraag of klacht hebben dan verwijzen wij je door naar de gemeente.

Wie regelt de installatie?

Wij regelen dat de laadpalen geplaatst en geïnstalleerd worden. Wij besteden dit uit aan een gecertificeerde aannemer. Wij werken samen met diverse aannemers door het hele land. Je hebt hier verder geen omkijken naar en we proberen de overlast tijdens het plaatsen zoveel mogelijk te beperken.

Opladen bij een laadpaal van PARKnCHARGE

Hoe kom ik aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij. Bij een Google-zoekopdracht naar ‘laadpas’ krijg je verschillende aanbieders in beeld.

Hoe snel kan ik bij PARKnCHARGE laden?

PARKnCHARGE biedt 2 typen laadpunten aan met een bijpassend tarief. Er zijn Smooth laadpunten en Power laadpunten. Welke laadsnelheid van toepassing is zie je gemakkelijk met behulp van de stickers op de laadpaal.

Laad je je auto ’s nachts of tijdens je werkdag op, of heeft je elektrische auto een 1-fase lader? Gebruik dan een van de voordelige Smooth-laadpunten. Een Smooth-laadpunt levert een minimaal vermogen van 2,8 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast, dan is er een vermogen tot wel 5,7 kW beschikbaar. Je auto hier opladen kost €0,25 per kWh (incl. BTW) met een connectietarief van € 0,25 per uur (incl. BTW).

Elk laadplein in de openbare ruimte is voorzien van ten minste één Power-laadpunt, geschikt voor auto’s met een 3-fase (krachtstroom) laadmogelijkheid. Wanneer je auto de mogelijkheid heeft om 3- fase te laden kan je via het Power-laadpunt tot wel 17 kW laden. Het kW vermogen dat beschikbaar is, hangt af van het aantal auto’s dat tegelijkertijd laadt. Het Power-laadpunt heeft een gegarandeerd vermogen van 8,6 kW.

Uitgebreide informatie vind je op onze tarieven pagina.

Kan iedereen laden bij een PARKnCHARGE laadpaal (elk merk, PHEV en BEV)?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan ik met mijn laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Kan ik ook laden zonder laadpas?

Dat is mogelijk. Wanneer je een laadtransactie wil starten zonder laadpas (ad hoc laden) dan kan dit via de gratis Laadpaal app van Last Mile Solutions. Hiervoor gelden deze tarieven, die ook worden weergegeven in de app.

  1. In deze app zoek je het laadpunt op dat je wil gebruiken.
  2. Selecteer het juiste laadpunt. In de app staat onder het adres van de laadpaal eerst het laadpaal nummer gevolgd door een * met een 1 of 2 om het laadpunt aan te geven. Het nummer vind je aan de binnenkant van het zwarte klepje op het laadpunt.
Download in de App StoreOntdek het op Google Play

Wat zijn de kosten voor het laden bij een laadpaal?

Waarom hanteren jullie een tijdstarief?

Wij rekenen een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto te verplaatsen zodra deze volledig opgeladen is. Hierdoor rekenen wij juist minder kosten per kWh. Zo zijn er minder laadpleinen nodig en creëren we minimale druk op de beschikbare parkeerplekken. Wel zo sociaal voor je buren, toch?

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Kosten voor het opladen bij een Smooth-oplaadpunt zijn €0,25 per kWh, met een tijdstarief van €0,25 per uur.

De kosten voor het opladen bij een Power-laadplek zijn €0,30 per kWh, met een tijdstarief van €0,50 per uur. Wij maken gebruik van een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto weg te halen zodra de auto vol is. Wel zo sociaal voor je buren toch? Uitgebreide informatie vind je op onze tarieven pagina.

Wie betaalt de laadpaal en installatie?

Wij plaatsen kosteloos laadpalen en verzorgen de installatie ervan. PARKnCHARGE investeert namelijk in laadpalen op strategische plekken, waar veel vraag is naar laadmogelijkheden. Met de exploitatie van onze laadpleinen verdienen we de gedane investering terug.

Beheer en onderhoud

De laadpaal werkt niet, en nu?

Als een laadpunt niet werkt, proberen wij dit al op te lossen vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren. Dit proberen onze monteurs natuurlijk zo in te plannen dat je er geen last van hebt.

Wat gebeurt er bij een storing of vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze installateur die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Mocht dit niet lukken, dan komt er binnen 48 uur een monteur langs.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, dan kun je er melding van maken.

Start typing and press Enter to search