FAQ over een laadpaal bij jou in de buurt

Veel gestelde vragen (FAQ) over laadpalen voor particulieren

Heb je vragen het plaatsen van een laadpaal bij jou in de buurt of wil je meer weten over hoe wij werken en wat wij doen? Lees dan de antwoorden op veelgestelde vragen.

Hoe werkt het plaatsen van een PARKnCHARGE laadpaal?

Hoeveel laadpalen plaatsen jullie?

Wij plaatsen altijd minimaal 2 laadpalen met op iedere laadpaal 2 laadpunten. Wij spreken daarom over een laadplein. Ons laadplein kan makkelijk uitgebreid worden. Wij monitoren onze laadpunten voortdurend. Zien we dat de laadpunten bijna continu bezet zijn, dan gaan we met de gemeente in overleg om laadpalen bij te plaatsen.

Ik wil een laadpaal in mijn wijk, hoe werkt dit bij jullie?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen een laadplein in de buurt heeft. Daarom kijken we per gemeente op welke plekken er behoefte is aan een laadplein. Voor het plaatsen van de laadpalen vragen wij toestemming aan de gemeente.

Gaat de gemeente akkoord? Dan verzorgen wij een laadplein met 2 laadpalen. Hiervan kunnen 4 auto’s tegelijk gebruikmaken. Zo zijn onze laadpleinen voorbereid op de toekomst waarin elektrische auto’s steeds populairder worden. De oplaadpunten plaatsen wij zoveel mogelijk op plekken waar ze het straatbeeld niet verstoren. Als je een laadpaal in je buurt wilt dan kun je (HIER) het contactformulier invullen.

Wat als ik het er niet mee eens ben dat er een laadpaal worden geplaatst?

De gemeente publiceert een verkeersbesluit met een bezwaartermijn van 6 weken. Een verkeersbesluit word gepubliceerd in de Staatscourant, of je krijgt een mail wanneer je je hebt aangemeld bij www.overheid.nl/overuwbuurt als er geen bezwaren zijn binnengekomen en het verkeersbesluit is definitief mogen wij laadpalen plaatsen. Mocht je alsnog een vraag of klacht hebben dan verwijzen wij je door naar de gemeente.

Wie regelt de installatie?

Wij regelen dat de laadpalen geplaatst en geïnstalleerd worden. Wij besteden dit uit aan een aannemer. Wij werken samen met diverse aannemers door het hele land. Je hebt hier verder geen omkijken naar en we proberen de overlast tijdens het plaatsen zoveel mogelijk te beperken.

Opladen bij een laadpaal van PARKnCHARGE

Hoe kom ik aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij. Bij een Google-zoekopdracht naar ‘laadpas’ krijg je verschillende aanbieders in beeld.

Hoeveel kW kan ik bij jullie laadpalen laden?

Elk laadplein is voorzien van ten minste één Power-oplaadpunt, geschikt voor auto’s met een 3-fase (krachtstroom) laadmogelijkheid. Deze heeft een gegarandeerd vermogen van 10 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast? Dan kan een Power-punt zelfs tot 22 kW leveren.

Naast ten minste 1 Power-oplaadpunt beschikt een laadplein over zogenaamde Smooth-oplaadpunten. Deze leveren een minimaal vermogen van 2 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast, dan is er een vermogen tot wel 7 kW beschikbaar.

Kan iedereen laden bij een PARKnCHARGE laadpaal (elk merk, PHEV en BEV)?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEV’s kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan ik met mijn laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Wat zijn de kosten voor het laden bij een laadpaal?

Waarom hanteren jullie een tijdstarief?

Wij rekenen een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto te verplaatsen zodra deze volledig opgeladen is. Hierdoor rekenen wij juist minder kosten per kWh. Zo zijn er minder laadpleinen nodig en creëren we minimale druk op de beschikbare parkeerplekken. Wel zo sociaal voor je buren, toch?

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Kosten voor het opladen bij een Smooth-oplaadpunt zijn €0,25 per kWh, met een tijdstarief van €0,25 per uur.

De kosten voor het opladen bij een Power-laadplek zijn €0,30 per kWh, met een tijdstarief van €0,50 per uur. Wij maken gebruik van een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto weg te halen zodra de auto vol is. Wel zo sociaal voor je buren toch?

Wie betaalt de laadpaal en installatie?

Wij plaatsen kosteloos laadpalen en verzorgen de installatie ervan. PARKnCHARGE investeert namelijk in laadpalen op strategische plekken, waar veel vraag is naar laadmogelijkheden. Met de exploitatie van onze laadpleinen verdienen we de gedane investering terug.

Beheer en onderhoud

De laadpaal werkt niet, en nu?

Als een laadpunt niet werkt, proberen wij dit al op te lossen vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren. Dit proberen onze monteurs natuurlijk zo in te plannen dat je er geen last van hebt.

Wat gebeurt er bij een storing of vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze installateur die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Mocht dit niet lukken, dan komt er binnen 48 uur een monteur langs.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, dan kun je er melding van maken.

Start typing and press Enter to search