Samen slim laden
in Gelderse gemeenten

Park&Charge gaat 191 bestaande laadpalen in 10 Gelderse gemeenten en in gemeente Veenendaal vernieuwen, beheren en exploiteren. De bestaande laadpalen zijn nu nog eigendom van Equans.

Vanaf 25 juni neemt Park&Charge de laadpalen stapsgewijs over. Deze palen staan verspreid over de gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Veenendaal, Wageningen en Zevenaar. Op deze pagina vind je alle informatie over dit project:

Ombouwen van laadpalen

In plaats van de bestaande laadpalen te verwijderen en te vervangen voor een nieuwe laadpaal, vervangt Park&Charge alleen de onderdelen van de laadpaal waar dat nodig is. Het is namelijk onnodig de buitenkant iedere 10 jaar te vervangen. Met kleine aanpassingen kunnen oude palen weer een lange tijd mee. De werkzaamheden bestaan uit een schouw, het bouwen van ombouwkits, de ombouw in het veld en de oplevering.

1. Schouw

Per laadpaal vervangen we een aantal onderdelen. Dit betreft componenten van het laadgedeelte en de meter van de netbeheerder. We voeren een schouw uit bij alle laadpalen om te bepalen welke onderdelen er vervangen moeten worden. Vervolgens maken we een testopstelling in onze werkplaats in Apeldoorn en testen we uitvoerig de werking van de laadpaal.

2. Bouwen ombouwkits in Apeldoorn

Per laadpaal bouwen we in onze werkplaats een zogenaamde ombouwkit. Dit is een rail waar we alle componenten (het binnenwerk van de laadpaal) opschroeven. Daarna sluiten we de componenten aan en is de ombouwkit gereed om uiteindelijk in de laadpaal te worden gemonteerd. 

3. Ombouwen in het veld

Onze onderaannemer BAM start in week 34 met de ombouw van de laadpalen. In de Gelderse gemeenten zal BAM in één arbeidsgang werken. BAM is namelijk een erkend aannemer van netbeheerder Liander. BAM plaatst hier zowel de nieuwe slimme meter als alle componenten achter de meter. In gemeente Veenendaal installeert netbeheerder Stedin de slimme meters zelf. De monteurs van BAM vervangen de benodigde componenten per laadpaal en sluiten deze aan op de sockets en de slimme meter.    

Voor een volledige ombouw, inclusief regulier onderhoud en het plaatsen van een slimme meter, reserveren we ongeveer vier uur per laadpaal. 

4. Oplevering

Van alle omgebouwde palen wordt een SAT-document opgesteld. Deze leveren we aan de contractmanager van de provincie en de betreffende gemeenten. Hierin noteren we alle relevante informatie over de vernieuwde laadpaal.

De laadpalen zijn nu gereed en kunnen gebruikt worden.

Communicatie

We communiceren over het project richting gemeenten en richting EV-rijders. Voor gemeenten en EV-rijders specifiek hebben we onderstaande communicatiemomenten en -middelen voorzien.

Voor gemeenten

Er zijn verschillende manieren waarop we gemeenten op de hoogte willen houden. We hebben de volgende contactmomenten en -manieren voor ogen:

OnderdeelPlanningToelichting
ProjectatelierWeek 35Gemeenten en provincie worden uitgenodigd om een middag in onze werkplaats bij de ombouw van een laadpaal te zijn. Nadere informatie over deze middag volgt.
Definitieve planning per gemeentePer laadpaalÉén week voorafgaand aan de ombouw sturen we een definitieve planning op naar de contractmanager en de gemeenten.
SAT-documentPer laadpaalNa ombouw van de laadpaal sturen we het SAT-document naar de contractmanager de gemeenten.

Voor EV-rijders

Door onze aanpak zal de impact op EV-rijders gelukkig minimaal zijn. Dat komt doordat we de ombouw grotendeels in de werkplaats doen. Wat merk je als EV-rijder dan wel?

Vanaf 25 juni bouwen we de laadpalen stuk voor stuk om. Tot die tijd verandert er niets. Een EV-rijder laadt tot aan de ombouw bij een Equans-laadpaal voor het door Equans gehanteerde tarief.  

Tijdens de ombouw moet de laadpaal tijdelijk offline. Als de laadpaal bij aankomst in gebruik is, beëindigt de aannemer de laadsessie, verwijdert de laadkabel en koppelt deze na de ombouw weer aan. De laadsessie wordt dan op kosten van Park&Charge hervat. We communiceren deze werkwijze via een flyer die de aannemer onder de ruitenwisser van de elektrische auto plaatst. De flyer is biologisch afbreekbaar, dus mocht deze in de natuur raken, is dat niet vervuilend.  

Nadat de ombouw is afgerond, laden EV-rijders bij Park&Charge voor een gunstig tarief van € 0,29645 incl. BTW per kWh. Mocht er sprake zijn van een storing, dan lossen we dat adequaat op. EV-rijders kunnen terecht bij ons storingsnummer dat vermeldt staat op de laadpaal. Gemeenten kunnen mailen naar storingen@parkncharge.nl