Op vakantie naar Italië met de elektrische auto

Nederland is koploper als het gaat om de hoeveelheid laadpalen. Je zult hier niet snel met een lege batterij komen te staan. Maar de rest van Europa blijft achter en met de elektrische auto op vakantie naar het buitenland is voor velen nog een spannende stap. Zijn er genoeg laadpunten in Italië en onderweg? Onze collega Susan ging het avontuur aan en reed met de elektrische auto, een Kia EV6, naar Italië. Lees hieronder hoe zij het heeft ervaren.

Ons doel was om in twee dagen van Nijmegen naar Venetië te rijden om daar te gaan paragliden. Van tevoren hebben we geen laadpunten opgezocht; tijdens het rijden keken we waar we gingen laden. We deden dit wel op tijd (zo’n 150 km van tevoren), zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan. Dit werkte goed. Via Chargemap, Shell Recharge en Google Maps zijn alle laadpalen makkelijk te vinden. 

Dag 1: de elektrische auto opladen in Nederland en Duitsland

We begonnen onze reis in Nijmegen nadat we de batterij tot 71% hadden opgeladen. Het plan was om te overnachten in de Duitse stad Ulm. Dit was in totaal 590 km rijden. Officieel zouden we met 71% batterij 304 km af moeten kunnen leggen, maar in werkelijkheid is het slim om ongeveer 20% van de range af te trekken. Na 228 km was onze batterij op 9%; tijd om te laden! Na onze tweede laadsessie van de dag reden we verder met 93% batterij en zo’n 365 km voor ons. Voor ons derde en laatste laadmoment besloten we eerder te laden (op 63%), zodat we na het afleggen van de laatste kilometers nog genoeg batterij hadden om de volgende ochtend door te rijden naar het volgende laadpunt.

De eerste dag ging soepel. Wel sta je redelijk lang stil wanneer je de auto van bijna leeg naar vol wilt laden. Bij Chargepoint 2, waar we van 9% batterij naar 93% laadden, hebben we 50 minuten moeten wachten. 

Dag 2: opladen in Duitsland, Oostenrijk en Italië

Aan het einde van dag 1 arriveerden we op onze slaapplek met 19% batterij. De volgende ochtend waren we na vertrek dus snel weer opzoek naar een plek om op te laden. Gelukkig was dit geen probleem. We reden voornamelijk over de snelweg via Duitsland en Oostenrijk en in beide landen zijn er genoeg laadpalen langs de snelweg. Op dag 2 hebben we ook drie keer moeten laden, de tweede keer die dag was zelfs gratis! Dus mocht je net als wij naar Italië rijden met de elektrische auto, laad dan bij ‘Stazione Di Servizio Lanz Brennero’. 

Onze ervaring

Uiteindelijk is het ons gelukt om in twee dagen van Nijmegen naar Venetië te rijden en hebben we onderweg zes keer moeten laden. Ook op locatie was het laden geen probleem. We zaten in de buurt van een grote stad en zelfs bij ons in het (kleine) dorp stond een laadpaal. Als er geen laadpaal in het dorp had gestaan, had laden langs de snelweg ook een makkelijke optie geweest.

De meeste palen die in de apps stonden werkten. Een aantal keer klopte de app niet. Dan stond er een paal aangegeven die achter een hek stond en dus niet bereikbaar was. Twee keer stonden we bij een niet werkende paal. Onze Shuttel laadpas werkte overal en de nood laadpas (Shell Recharge) hebben we niet hoeven te gebruiken.

De terugweg

Na een heerlijk weekje vakantie was het weer tijd om naar huis te gaan. Na zo’n soepele heenweg gingen we vol goede moed op pad. We hadden alleen met één ding geen rekening gehouden: bergen. Tijdens de heenweg reden we vooral bergafwaarts, wat ons geen batterij kostte. Voor de terugweg hadden we dezelfde laadpunten in gedachten om te laden, maar de eerste hebben we niet gehaald. Doordat we bergopwaarts reden ging onze batterij een stuk sneller leeg. Gelukkig vonden we net op tijd een laadpaal naast een hotel. Daar hebben we de auto opgeladen tot 15% om verder te kunnen rijden naar de andere paal. Op deze kleine hobbel na gingen onze heen- en terugreis naar verwachting (en zelfs een beetje beter).  

4 tips voor jouw reis met de elektrische auto

  1. Zorg dat je een auto hebt die snel kan laden. Anders kan de reis een stuk langer duren, omdat je zo lang stil staat om te laden. Wij gingen op vakantie met een Kia EV6.
  2. Kijk vooruit om te zien of er genoeg laadpunten zijn! Wij hielden ongeveer 150 km aan. Is er geen laadpaal op het kilometerpunt dat je in gedachten had? Laad dan wat eerder zodat je door kunt naar het volgende punt.
  3. Laad je auto niet op tot de volle 100%. Laad liever tot 80 of 90%, want de laatste 10-20% gaat altijd een stuk langzamer.
  4. Tot slot, houd er rekening mee dat je batterij een stuk sneller leeg gaat wanneer je bergopwaarts rijdt!