FAQ voor overheid en gemeente

Veel gestelde vragen (FAQ) over laadpalen voor overheid en gemeente

Heb je vragen over het plaatsen van een laadpaal in jullie gemeente of wil je meer weten over hoe wij werken en wat wij doen? Lees dan de antwoorden op veelgestelde vragen.

Hoe kunnen we als (lokale) overheid een laadpaal aanvragen?

Hoe bepalen jullie die strategische plekken?

In samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven is een methode ontwikkeld voor het berekenen van de verwachte behoefte aan openbare laadpalen in een gemeente. PARKnCHARGE gebruikt deze verwachting voor het realiseren van een netwerk van laadpleinen.

Deze verwachtingen maken wij op basis van een analyse van verschillende databronnen en een GIS (Geografisch Informatie Systeem). Op basis van deze verwachtingen doen we een aantal locatievoorstellen voor laadpleinen, op plekken in jouw gemeente waar de grootste behoefte is aan oplaadpunten. Daarnaast kijken we naar de locaties waar jouw gemeente graag een openbaar laadplein gerealiseerd ziet. Graag komen wij vrijblijvend langs om onze werkwijze toe te lichten. Geïnteresseerd in een gesprek? Vul je contactgegevens in zodat wij contact met je kunnen opnemen.

Hoeveel laadpalen plaatsen jullie?

Wij plaatsen altijd minimaal 2 laadpalen met op iedere laadpaal 2 laadpunten. Dit om kosten in de netaansluiting te beperken en elektrisch rijden te stimuleren door voldoende laadpunten aan te bieden. Wij spreken daarom altijd over een laadplein. Ons laadplein kan makkelijk uitgebreid worden. Wij monitoren laadpunten voortdurend. Wanneer we zien we dat de laadpunten steeds bezet zijn, dan gaan we met de gemeente in overleg om laadpalen bij te plaatsen.

Hoeveel laadpunten heeft jullie laadpaal?

Onze laadpaal heeft altijd 2 laadpunten. Standaard plaatsen wij een Master (hoofdpaal) die makkelijk uitgebreid kan worden met een zogenaamde Slave laadpaal. In totaal kan het laadplein tot 8 laadpunten worden uitgebreid.

Hoeveel parkeervakken moeten wij reserveren?

Idealiter worden er 4 parkeervakken gereserveerd voor een laadplein. Maar wat niemand wil, is dat er straks 4 gereserveerde parkeervakken leegstaan, terwijl er een enorme parkeerdruk is. In sommige gevallen stellen wij daarom voor dat we na realisatie eerst 2 parkeervakken reserveren, en later bij voldoende bezetting de andere 2 parkeervakken reserveren.

Voor hoe lang blijven de laadpalen staan?

Voor laadpalen die door PARKnCHARGE zijn gefinancierd sluiten wij met een gemeente een contract af voor 10 jaar.

Wie regelt de installatie?

PARKnCHARGE verzorgt de installatie van laadpalen. Wij besteden dit uit aan een aannemer – wij werken samen met diverse aannemers door het hele land. Je hebt dus verder geen omkijken naar de installatie. Wij proberen overlast voor omwonenden te beperken en dragen zorg voor een nette oplevering van de parkeervakken. Ons doel is om een gemeente te ontzorgen, maar wel op de hoogte te houden.

Wij willen een laadpaal in onze gemeente, hoe werkt dit bij jullie?

PARKnCHARGE werkt op een andere manier dan andere marktpartijen. De meeste aanbieders van laadpalen wachten op een aanvraag van een bewoner. Wij zoeken strategische plekken waardoor je een aanvraag voor bent én elektrisch rijden stimuleert. Ben je benieuwd waar deze strategische plekken in jouw gemeente zijn? Neem dan contact met ons op.

Meestal staat er binnen korte tijd een elektrische auto voor de deur, terwijl het plaatsen van een laadpaal gemiddeld 3 tot 5 maanden duurt. Wanneer je op aanvraag werkt, ben je dus eigenlijk altijd te laat. Dat houdt mensen tegen om over te stappen op elektrisch rijden. Het stimuleren van elektrisch vervoer draagt bij aan een betere luchtkwaliteit.

Opladen bij een laadpaal van PARKnCHARGE

Hoe komen bewoners aan een laadpas?

Laadpassen worden verstrekt door een zogenaamde MSP (Mobility Service Provider). Er zijn verschillende MSP-aanbieders en er komen er steeds meer bij. Bij een Google-zoekopdracht naar ‘laadpas’ krijg je verschillende aanbieders in beeld.

Hoeveel kW leveren jullie laadpalen?

Elk laadplein is voorzien van ten minste één Power-oplaadpunt, geschikt voor auto’s met een 3-fase (krachtstroom) laadmogelijkheid. Deze heeft een gegarandeerd vermogen van 10 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast? Dan kan een Power-punt zelfs tot 22 kW leveren.

Naast ten minste 1 Power-oplaadpunt beschikt een laadplein over zogenaamde Smooth-oplaadpunten. Deze leveren een minimaal vermogen van 2 kW. Wordt het laadplein niet volledig bezet of belast, dan is er een vermogen tot wel 7 kW beschikbaar.

Kan iedereen laden (elk merk, PHEV en BEV)?

Alle volledig elektrische auto’s en PHEVs met een stekker kunnen bij onze laadpalen laden.

Kan men met elke laadpas bij jullie laadpalen laden?

Bij onze laadpalen kun je met alle laadpassen laden. Bij een verstrekker van laadpassen (MSP – Mobility Service Provider) is meer informatie te vinden over waar laadpassen gebruikt kunnen worden.

Wat zijn de kosten voor het laden bij een laadpaal?

Hoe voorkomen jullie paalklevers?

ParknCharge rekent een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto te verplaatsen zodra deze volledig opgeladen is. Zo zijn er minder laadpleinen nodig en creëren we minimale druk op de beschikbare parkeerplekken.

Wat kost opladen bij jullie laadpalen?

Kosten voor het opladen bij een Smooth-oplaadpunt zijn €0,25 per kWh, met een tijdstarief van €0,25 per uur.

De kosten voor het opladen bij een Power-laadplek zijn €0,30 per kWh, met een tijdstarief van €0,50 per uur. Wij maken gebruik van een tijdstarief om gebruikers te stimuleren hun auto weg te halen zodra de auto vol is.

Wie betaalt de laadpaal en installatie?

ParknCharge zal kosteloos laadpalen plaatsen en de installatie verzorgen. ParknCharge investeert namelijk in laadpalen op strategische plekken, waar veel vraag is naar laadmogelijkheden. Met de exploitatie van onze laadpleinen verdienen we de gedane investering terug.

Beheer en onderhoud

De laadpaal werkt niet. Wat nu?

Als een laadpunt niet werkt, lossen wij dit meestal al op vóórdat je ziet dat de laadpaal een storing heeft. Wil je melding maken van een storing? Onze storingsdienst is 24/7 bereikbaar op telefoonnummer +3171 568 19 06. Dit nummer wordt ook duidelijk vermeld op onze laadpalen.

Heeft een laadpaal onderhoud nodig?

Eén keer per jaar wordt er fysiek onderhoud uitgevoerd. De laadpaal wordt van binnen en buiten schoongemaakt zodat het elektrische circuit goed blijft functioneren.

Wat gebeurt er bij storingen en vandalisme?

Alle laadpunten worden 24/7 gemonitord. Elke storing wordt direct doorgestuurd naar onze installateur die eerst op afstand een storing probeert te verhelpen. Lukt dit niet, dan komt er binnen 48 uur een monteur op locatie.

Om vandalisme te voorkomen plaatsen wij onze laadpalen nooit op afgelegen locaties. Mocht er onverhoopt toch vandalisme voorkomen, maak er dan gelieve melding van.

Start typing and press Enter to search